De mensen of de middelen?

Ken je Simon Sinek? Misschien ken je hem van video’s over leiderschap, zijn positieve input in veel social media-berichten of heb je een boek van hem gelezen? Alles is erg inspirerend, dus laat ik deze blog beginnen met een gratis tip 😉

Ik kwam de uitspraak hier rechts tegen op LinkedIn en deel deze graag met je. Het zette me aan het denken en al filosoferend dacht ik aan mijn eigen ervaringen als het ging om leiders, cijfers en mensen. Maar ook aan de organisaties waarvoor ik mag werken. Een relevant vraagstuk waarvan ik denk dat het herkenbaar is. Zowel voor degenen die de organisatie aansturen als de (onbetaalde) medewerkers die voor de organisatie werken. Ik schrijf bewust ook de onbetaalde medewerker op, omdat ik in veel organisaties waar vrijwilligers actief zijn, dezelfde vraagstukken herken.

Er is al veel geschreven over de waarde en gevolgen van het prioriteren van mensen boven de middelen. Uit vrijwel alle managementboeken (waar ik mijn kennis in deze vandaan haal) zie je dat organisaties die de behoeften en waardering voor medewerkers belangrijker vinden dan de cijfers, veel positieve uitwerking hebben als het gaat om betrokkenheid en behoud van medewerkers. Je zou kunnen zeggen dat dat de productiviteit verhoogd. Als je begrijpt dat mensen in je organisatie het meest waardevolle bezit zijn, geef je daarmee een groot stuk erkenning voor hun welzijn. Zowel op het werk als persoonlijk. Ik neem je graag mee in mijn gedachtegang.

Genereren van betrokkenheid

Ik denk dat het belangrijkste is dat investeren in medewerkers ‘winst’ oplevert in de vorm van een grote betrokkenheid. Als je je als medewerker gewaardeerd voelt en je eigen bijdrage aan het succes van de organisatie gezien wordt, wordt je onderdeel van dat succes. Dit zorgt er meestal voor dat medewerkers harder werken en meer hun best doen. Je zou kunnen zeggen dat de productiviteit verhoogd, het werkplezier vergroot wordt en het gevoel van loyaliteit toeneemt. Omgekeerd: verwaarloos je dit belangrijke aspect (erkenning geven en gezien worden) kun je zelf wel concluderen wat er gebeurt.

Het behoud van medewerkers wordt groter als ervaren wordt dat de individuele bijdrage wordt gewaardeerd en dat ze zinvol werk doen. De kans is groter dat medewerkers zich voor langere tijd aan een organisatie willen verbinden. Zeker in deze tijd is dat geen overbodige luxe, toch? Dit gevoel wordt nog meer vergroot als medewerkers ook mogelijkheden hebben om te groeien en zichzelf te ontwikkelen.

Het breidt zich uit

Wat denk je dat in de onderlinge samenwerking het gevolg is van het gevoel dat er naar jouw welzijn wordt gekeken? Ik ben ervan overtuigd dat dit zorgt voor een positieve cultuur op de werkvloer, voor elkaar steunen en samenwerken en zo in deze mindset ook gemeenschappelijke doelen behalen. Het moet toch een plezier zijn om in zo’n team te werken?

Naast dat de onderlinge samenwerking verbeterd kan het niet anders dan dat dit ook een uitwerking heeft op anderen. Of dat nu andere teams in de organisatie zijn, cliënten of bezoekers. Positiviteit wordt groter als je het deelt!

Een laatste positief gevolg van het prioriteren van je medewerkers is het stimuleren van creativiteit en zelfredzaamheid. Als je als medewerker het gevoel hebt dat je idee of bijdrage wordt gewaardeerd, voel je je eerder op je gemak om gedachten te delen en samen met anderen risico’s te nemen. Effect: creatieve oplossingen van problemen en besluitvorming die buiten de kaders durft te denken. Misschien kom je wel op een oplossing voor iets, waar je anders nooit op was gekomen… Hoe je goed besluiten neemt, daar schrijf ik nog weleens over.

En de cijfers dan?

En wat nu met die cijfers? Ik hoor je denken. Je ontkomt er niet aan dat je je bezig moet houden met cijfers. Er is geld nodig voor activiteiten en het draaiend houden van de organisatie. Er is sturing nodig om weloverwogen beslissingen te kunnen nemen. Misschien is er binnen jouw organisatie ook sprake van concurrentie. Negeren van cijfers is zeker niet mijn advies. Maar waar ligt je focus? Investeer je in het welzijn en groei van je medewerkers? Ik ben ervan overtuigd dat dat een sterke basis legt voor duurzaam succes! Niet cijfers, maar de mensen, zij zijn het meest waardevolle bezit!