Agressie- en conflicthantering

Helaas kun je als medewerker, vrijwilliger of leidinggevende te maken krijgen met agressie. Door cliënten, familie of contactpersonen. Maar ook collega's kunnen agressief of intimiderend op je overkomen.

Agressie kan zichtbaar en duidelijk zijn, bijvoorbeeld in de volgende situaties:

  • Een cliënt schreeuwt of scheld je uit, je collega bekritiseerd anderen constant of je hebt herhaaldelijk te maken met lelijke dingen die er gezegd worden. Je hebt te maken met verbale agressie.
  • Je wordt geschopt of geslagen, aangevallen of op een agressieve manier benaderd. Ook het gooien van spullen valt onder fysieke agressie.
  • Je kunt te maken hebben met ongewenste opmerkingen, gedragingen of dreiging van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Je kunt ook te maken hebben met ongepaste opmerkingen over iemands uiterlijk of ongewenste fysieke aanrakingen.

Maar het komt ook minder zichtbaar of duidelijk voor, terwijl er wel degelijk sprake is van agressie en grensoverschrijdend gedrag:

  • Je krijgt een vervelend gevoel van de manier waarop er naar je gekeken wordt, ook dat kan seksueel grensoverschrijdend zijn.
  • Er wordt geroddeld, genegeerd, er wordt gesaboteerd of je samenwerking wordt vertraagd, bijvoorbeeld doordat je collega bewust informatie achterhoudt of opmerkingen maakt tijdens een vergadering. Grote kans dat je te maken hebt met passief-agressieve agressie.
  • Je krijgt een schuldgevoel aangepraat, je wordt gechanteerd of geïntimideerd, door een cliënt, collega of je leidinggevende? Je voelt  je misschien onder druk gezet. Het kan zijn dat je dan te maken hebt met emotionele agressie.

Elke vorm van agressie heeft een eigen oorzaak en eigen aanpak nodig. In sommige gevallen is agressie heel duidelijk (een klap zie je soms aankomen, maar voelen doe je hem zeker), maar soms is het ongrijpbaarder. Want waarom voelt iets dat iemand zegt niet goed, maar kun je je vinger er niet opleggen? Een training rond agressie helpt je om zichtbaar te maken wat niet zichtbaar was en geeft je ook handvatten in handen om grenzen aan te geven.

Is het een hardnekkig en onzichtbaar probleem in je team of organisatie? Dan kan iemand van buitenaf helpen om gedrag en patronen zichtbaar te maken.

Inhoud van de training

  • Uitleg van verschillende vormen van agressie
  • Omgang met verschillende vormen van agressie
  • Spanningsregulatie
  • Herkennen van je eigen grenzen ten aanzien van (grensoverschrijdend) gedrag
  • Inzicht in het aangeven van grenzen
  • Creëeren van bewustwording van jouw eigen houding en gedrag
  • Je eigen reactiemechanisme leren herkennen en beïnvloeden
  • Emotieregulatie

Ik werk in agressietrainingen altijd met een trainingsacteur. Een training (zéker een agressietraining) bestaat niet alleen uit horen, maar juist uit doen.
In een veilige en setting, waarin jezelf de regie hebt, wordt je uitgedaagd om aan de slag te gaan. Je ontvangt persoonlijke feedback en er is volop ruimte om eigen casussen en ervaring in te brengen. Praktisch oefenen, samen leren én lachen staat centraal. Alleen zo kun jij het beste uit de training halen!

Wat levert de training je op?

Als we samen actief aan de slag gaan, garandeer ik je dat je na de training anders naar agressie kijkt en meer over jezelf geleerd hebt. Dat vraagt inzet van mij - ik verzeker je deskundigheid en een praktische én veilige leersetting - en van jouzelf. Wat jij in de training stopt aan inzet en enthousiasme krijg je ook weer terug!

Het volgen van deze training levert je de volgende resultaten op:

  • Je hebt inzicht in de verschillende vormen van agressie en kunt hier daadkrachtig en effectief op reageren.
  • Je hebt inzicht in jouw eigen natuurlijke reactie op agressie, kent je grenzen hierin en kan deze aangeven.
  • Je kunt verschillende tools inzetten om agressie te de-escaleren.
  • Je kan switchen tussen je persoonlijke en professionele reactie op agressie.
  • Je weet verschillende manieren waarop je agressie op jouw werkvloer bespreekbaar kunt maken.