Waarom doe je wat je doet? Wat maakt dat jij jij bent? Wie ben jij in een team en wat zet jouw gedrag in werking? Ben je tevreden over dat resultaat of zou je het liever anders willen? In coaching van individuele medewerkers, teams en afdelingen staan deze vragen centraal. Daar waar je in interactie bent met mensen, zul je succes boeken en zijn er soms ook dingen die je liever anders zou willen. Samen met jou/jullie kijk ik naar onderlinge interactiepatronen, communicatie, overtuigingen, kwaliteiten, motieven en drijfveren en bepalen we de weg die we gaan. Het uiteindelijke doel is altijd dat jíj tot je doel komt, dat je met plezier werkt en het beste uit jezelf haalt en in kunt zetten.
Ontwikkelen kan eng en confronterend zijn. Doordat je jezelf beter leert kennen zul je dingen tegenkomen die je liever anders zou willen zien. Je maakt zelf de keus of je hierin iets wilt veranderen. Zo ja, dan kijken we samen hoe jij je hierin kunt ontwikkelen.
Waar mensen zijn, daar is communicatie. Soms gaat het soepel en zonder problemen, maar soms merk je dat ‘het’ niet lekker loopt.
Daar waar het niet lekker loopt, daar wordt het interessant. Samen met jou en je team kijk ik naar jullie communicatie. Met een positieve insteek gaan we samen aan de slag om de communicatie te verbeteren aan de hand van de doelen die jullie zelf stellen. We staan stil bij wat communicatie is en wat erbij komt kijken. Welke uitwerking heeft je communicatie op anderen en wat doet de ander met jou? Fouten maken mag, graag zelfs!
Wat leer je in deze training?
- Je staat stil bij wat communicatie is - en wat niet
- Inzicht in verschillende communicatiestijlen
- Je komt erachter wat jouw voorkeursstijl in communicatie is
- Welke rol speelt communicatie in de samenwerking
- Het geven en ontvangen van feedback
- Slecht nieuws- en feedbackgesprekken
- Knelpunten en gevaren in communicatie signaleren
In al mijn trainingen staat de deelnemer - jij dus - centraal. Ik pas de inhoud van de training aan op de input die de groep geeft en de leerdoelen die er in een team spelen. Communicatie is iets heel persoonlijks, dus een standaard concept past nooit helemaal. Naast een stuk theorie gaan we vooral praktisch aan de slag, met een aantal communicatiemodellen, opdrachten en oefenen. Alles serieus, maar wel met een lach!
De volgende trainingen vallen onder de 'vlag' van communicatie en maak ik op maat voor jouw organisatie:
- Agressie & Conflicthantering
- Omgaan met weerstand en passiviteit
- Samenwerken
- Psychopathologie
- Verdieping psychiatrie
- Dwang en Drang / BOPZ